چه خطراتی ریزگردهای به همراه دارند؟

چه خطراتی ریزگردهای به همراه دارند؟

یک متخصص بیماری‌های کلیه گفت: آلودگی هوا و ریزگردها منجر به افزایش  مبتلایان به فشار خون شده است. دکتر سعید آب خیز گفت: با توجه

به افزایش جمعیت و افزایش حجم ترافیک در شهرهای بزرگ و به تبع آن آلودگی هوا، آلاینده‌ها به عنوان یک مشکل جهانی شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که تماس افراد با ریزگردها و آلاینده‌های صنعتی می‌تواند روی فشارخون تاثیرگذار باشد. وی افزود: تماس طولانی مدت با آلودگی هوا در افراد سالم بر نوسانات فشار خون تاثیرگذار است. آلودگی هوا منجر به انقباض عروق و در نهایت فشار خون بالا می شود، افرادی که مبتلا به فشار خون هستند نیز آلودگی هوا باعث از کنترل خارج شدن، فشار خون می شود.

 این متخصص بیماری‌های کلیه عنوان کرد: تحقیقات نشان داده است که آلاینده‌های هوا بیشتر روی دیواره رگ های خونی تاثیر می‌گذارد. موادی که در دیواره رگ ‌ها تولید می‌شوند باعث گشاد شدن رگ های بدن و مانع بالا رفتن فشار خون شده، خون رسانی به اعضا بدن ادامه پیدا می‌کند این در حالی است که آلاینده‌ها باعث می‌شوند که تولید مواد  گشاد کننده رگ ها در عروق کم و منجر به انقباض رگ‌ها و در نتیجه فشار خون بالا شوند. آب خیز با بیان اینکه فشار خون یکی از عواملی است که روی سلامتی کلیه‌ها و قلب وعروق تاثیر گذار است، تصریح کرد: امروزه یکی از دلایل سکته مغزی و قلبی و دیالیز فشارخون بالا است، لذا ضرورت دارد یکسری اقدامات در جامعه در قالب برنامه های غربالگری در زمینه تشخیص زودرس مراحل اولیه فشار خون بالا انجام شود. این متخصص بیماری‌های کلیه اظهار کرد: سن ابتلا به فشار خون کاهش پیدا کرده است و افرادی که در مرحله نوجوانی هستند نیز به فشار خون مبتلا هستند.



مرجع خبر: http://www.seemorgh.com       تاریخ انتشار 1392/04/16


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا