مهمترین مشکلات تهران ازنگاه قالیباف:ترافیک آلودگی هوا/شهردار: هرموتورسیکلت60 برابرخودرو آلودگی دارد

مهمترین مشکلات تهران ازنگاه قالیباف:ترافیک آلودگی هوا/شهردار: هرموتورسیکلت60 برابرخودرو آلودگی دارد

شهردار تهران آلودگی هوا را مهمترین چالش شهر تهران بیان کرد و گفت: شهرداری تهران در یک افق چهار ساله با طرح کمپین "آسمان آبی - زمین پاک" بازگرداندن آسمان آبی به تهران را به عنوان یک هدف کیفی و کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف را به عنوان یک هدف کمی دنبال می‌کند.

محمدباقر قالیباف در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل ترافیک با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مادی و معنوی به عنوان هدف شهرداری تهران، گفت: امروز وقتی به اظهارنظرهای کارشناسان و اندیشمندان حوزه‌های شهری نیز نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین چالش برای رسیدن به ارتقای کیفیت زندگی "آلودگی هوا" عنوان شده است. در حقیقت مهم‌ترین چالش در شهر امروز آلودگی هوا است. چالشی که هم ابعاد مادی و هم ابعاد روحی و روانی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: باید با یک نگاه علم‌محور و تاکید بر خرد جمعی برای این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. اگر امروز شهرداری تهران شعار آسمان آبی و زمین پاک را مطرح می‌کند، باید بدانیم این تنها یک شعار نیست بلکه هدف قطعی شهرداری تهران تحقق این شعار است. برنامه‌های شهرداری و حرکت شهروندان باید در مسیر تحقق و تقویت کمپین آسمان آبی و زمین پاک باشد.

شهردار تهران گفت: اگر هزینه و سرمایه‌گذاری خارج از تحقق این موضوع انجام بگیرد، قطعا به هدر رفته زیرا که سرمایه‌گذاری ما دیر یا زود ما را از دست خواهد داد.

قالیباف با اشاره به آمار 27 هزار کشته در سال 84 و لزوم رسیدن این رقم به 13 هزار نفر در سال 94 گفت: در حال حاضر با یک سیر نزولی درخصوص آمار کشته‌شدگان تصادفات در کشور مواجه هستیم. قطعااین هدف با اقداماتی که در این زمینه انجام شده، تحقق پیدا کرده است، روندی که شاید شروع آن از سال‌های 78 و 79 پیگیری شده، در نتیجه در حوزه آلودگی هوا نیز باید چنین روندی را پیگیری کنیم.

او ادامه داد: اگر به آمار دهه هفتاد درخصوص آلودگی هوا نگاه کنیم، بیشترین آسیب از بالا بودن میزان CO2 بوده است، اما امروز در شرایطی که آلودگی هوای تهران غیرقابل قبول و تحمل است، CO2 در مجموع آلاینده‌ها مشاهده نمی‌کنیم. لذا استفاده از تجربیات گذشته برای رسیدن به هدف نهایی امری ضروری است.

شهردار تهران گفت: راهبرد اصلی شهرداری تهران، ارتقای زندگی شهروندان است به طوری که شهر را برای انسان‌ها بخواهیم نه برای خودروها و تحقق این امر نیازمند یک نگاه سیستمی است. باید در اولین گام شناخت کارشناسانه‌ای به مسائل مختلف در حوزه ارتقای کیفیت زندگی پیدا کنیم و اصلاح مشکلات زیرساختی را با بهره‌گیری از سخت‌افزارها و ظرفیت‌های موجود فراهم کنیم. باید به سمت فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی رفتاری به ویژه در حوزه ترافیک حرکت کنیم.

قالیباف دو عامل آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیکی را به عنوان بزرگترین چالش‌های شهر تهران گفت: وقتی به آمارهای سال 92 در زمینه آلودگی هوا نگاه می‌کنیم، عمدتا در طول سال روزهای ناسالم داشته‌ایم و در شرایط ناپایدار قرار گرفته‌ایم. مشکل اساسی وجود ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است که این ذرات ناشی از احتراق و منابع متحرک است. در یک سال گذشته با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی توانستیم اجزای ذرات معلق از جمله نیترات، سلفات و کربن‌های سیاه را شناسایی و با آگاهی بیشتر نسبت به چاره‌اندیشی در این خصوص عمل کنیم.

او گفت: امروز خودروهای متحرک بیش از 80 درصد سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند، در حقیقت خودروها منبع اصلی تولید ذرات معلق هستند.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران در یک افق چهار ساله با طرح کمپین آسمان آبی - زمین پاک بازگرداندن آسمان آبی به تهران را به عنوان یک هدف کیفی و کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف را به عنوان یک هدف کمی دنبال می‌کند.

قالیباف ادامه داد: در یک تصمیم مبنایی برای شهر تهران تلاش می‌کنیم، کنترل آلودگی از منشاء را در دستور کار قرار دهیم، چراکه اگر آلودگی ایجاد شود و بعد برای رفع آن تلاش کنیم، قطعا ضمن هزینه بیشتر، این آلودگی آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کند. برهمین اساس تمرکز دقیقی بر مهم‌ترین عوامل تولیدکننده خواهیم داشت و برای کنترل آنها از راهکارها و شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

او گفت: امروز یک موتورسیکلت، 60 برابر یک خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند. برهمین اساس می‌طلبد همه شهروندان برای حفظ محیط زیست مشارکت جدی داشته باشند.

شهردار تهران درخصوص توسعه زیرساخت در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیز گفت: 60 درصد بودجه شهرداری تهران امروز به صورت متمرکز به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است، بیش از 70 درصد بودجه کاملا توسعه‌ای و برنامه‌ای است و 30 درصد به صورت هزینه‌ای و حقوق و جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.



مرجع خبر: خبر آنلاین       تاریخ انتشار 1393/12/09


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا