سطح دی‌اکسید کربن در قطب جنوب رکورد زد/‌بی‌سابقه در 400 میلیون سال گذشته

سطح دی‌اکسید کربن در قطب جنوب رکورد زد/‌بی‌سابقه در 400 میلیون سال گذشته
دانش > طبیعت - ایرنا نوشت: گزارش جدید سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن در قطب جنوب ماه گذشته از 400 ppm (بخش در میلیون) گذشت.

قطب جنوب آخرین مکان روی کره زمین است که تاثیر گرم شدن هوای جهان به آن رسیده است.
محققان می گویند، سطوح دی اکسید کربن در قطب جنوب در 400 میلیون سال گذشته این اندازه بالا نبوده است.
'پیتر تانس' مسئول شبکه مرجع گازهای گلخانه ای جهانی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا در یک بیانیه خبری اعلام کرد: مناطق دوردست نیمکره جنوبی زمین، آخرین مکان روی کره زمین بود که گاز دی اکسید کربن در آن هنوز به این میزان نرسیده بود.
وی افزود: میزان دی اکسید کربن در سراسر جهان در دوره حیات ما و به طور حتم حتی پس از آن به زیر 400 ppm باز نخواهد گشت.
سطوح دی اکسید کربن در طول سال جاری دچار فراز و نشیب شد، اما از سال 1958 متوسط آن هر سال بالا رفته است و سال 2016 احتمالا متفاوت از قبل نخواهد بود. سال گذشته متوسط دی اکسید کربن 399 ppm بود و امسال مطمئنا سطوح به بالای 400 ppmمی رسد.
به گفته تانس، مدارک فراوان و متقن موجود نشان می دهد که افزایش گاز دی اکسید کربن تماما به واسطه فعالیت های انسانی بوده است.
در حالی که تعدیل تغییرات آب و هوایی ممکن است افزایش درجه حرارت هوا را مهار کند، اما بعید است که سطح دی اکسید کربن به زیر 400 ppm افت کند و این وضعیتی است که بسیاری از دانشمندان آن را 'یک وضعیت عادی شده جدید' می خوانند.
تانس افزود: از آنجا که انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی در چند سال گذشته در بالاترین سطح بوده است، میزان افزایش دی اکسید کربن نیز در یک رکورد بالا قرار داشته است و می دانیم که بخشی از این گاز هزاران سال در اتمسفر باقی خواهد ماند.



مرجع خبر: خبر آنلاین       تاریخ انتشار 1395/03/30


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا