خاک شمال‌ آفریقا درآسمان اهواز

خاک شمال‌ آفریقا درآسمان اهواز
درحالی که معضل ریزگردها همچنان دامن‌گیر مردم غرب کشور است، برخی مسئولان محیط زیست، وظیفه دستگاه‌های مختلف درباره این معضل را یادآور می‌شوند.

مدير كل محيط زيست استان خوزستان مي‌گويد: وزارت نفت براي تثبيت كانون ريزگردها به تعهدات خود عمل نكرده و معصومه ابتكار هم وظايف سازمان هواشناسي، جنگل‌ها و مديريت و برنامه‌ريزي را يادآور مي‌شود. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد كه موضوع ريزگردها يك موضوع فراملي و فرامنطقه‌اي است و مقابله با آن نيازمند همكاري و همدلي همه دستگاه‌هاست، براي نمونه بيش از1500 هكتار اراضي رها شده در خوزستان وجود دارد كه منشا ريزگردهاي داخلي است، اين اراضي نيازمند مديريت كلان است.

معصومه ابتكار از اجراي برنامه‌هاي مقابله با ريزگردها در روزهاي آينده خبر داد و گفت كه بسته اجرايي دولت براي مقابله با پديده ريزگردها در استان خوزستان به‌ويژه شهر اهواز تهيه شده كه پس از بررسي نهايي براي اجرا در دستور كار قرار مي‌گيرد. اين بسته روز گذشته در هيأت دولت بررسي شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه 10سال است كشور ما با موضوع گردوغبار و ريزگردها مواجه است، خاطرنشان كرد: منشا آن از شمال آفريقا آغاز شده و تا شرق ايران و آسياي شرقي آمده است. در داخل كشور و در سطح منطقه نيز ريز‌گردها منشأ دارد و اين پديده به‌دليل گرم‌شدن زمين و كاهش بارندگي شكل مي‌گيرد.

  • خشك شدن تالاب‌ها ازجمله تالاب هورالعظيم

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، خشك شدن تالاب‌ها ازجمله تالاب هورالعظيم را در بروز پديده ريزگردها مؤثر دانست و افزود: اقداماتي براي ورود آب به اين تالاب انجام داده‌ايم اما سازمان حفاظت محيط‌زيست با طرح‌هاي انتقال فرامنطقه‌اي آب به جز براي تأمين آب شرب مورد نياز موافقت نمي‌كند. ابتكار افزود:‌كشاورزي ما بايد اصلاح شود و بهره‌وري آب را افزايش دهيم كه با تغيير الگوي كشت امكان‌پذير است و دانشگاه‌هاي استان خوزستان هم تلاش‌هاي علمي جدي را در اين زمينه آغاز كرده‌اند. سازمان هواشناسي بايد بموقع اطلاع‌رساني كند و سازمان جنگل‌ها در طرح‌هاي بيابان‌زدايي جدي‌تر باشد. سازمان مديريت و برنامه‌ريزي هم تخصيص‌ها را بموقع انجام دهد.

  • وزارت نفت به تعهدات خود عمل نكرد

همزمان با اظهارت ابتكار، مديركل حفاظت محيط‌زيست خوزستان گفت: وزارت نفت بنا به تعهدي كه به سازمان جنگل‌ها و مراتع داده بود قرار بود ۲۰۰ هزار هكتار از مناطق مستعد كانون ريزگرد در خوزستان را تثبيت كند اما به‌علت انجام ندادن اين تعهدات تا‌كنون تنها ۸‌هزار هكتار از كانون‌هاي بحران تثبيت شده است.

احمد لاهيجان‌زاده درباره منشا گردوغبار و ريزگرد‌هاي خوزستان هم گفت: كانون‌هاي ريزگرد هم در داخل و هم در خارج از كشور وجود دارند، تا 2 هفته پيش منشا بالاي ۷۰ درصد از ريزگرد‌ها د خارج از كشور بود، اما از ۷‌بهمن تا روز ۲۲ بهمن سال‌جاري كه باد از جنوب شرق به شمال غرب وزيد، ريزگرد‌ها منشا داخلي داشتند و مجددا در روز ۲۳ بهمن منشا ريزگرد‌ها كاملا خارجي بود. وي با اشاره به اينكه سازمان مراتع و جنگل‌ها و اداره منابع طبيعي موظف هستند سالانه، عرصه‌هايي از استان خوزستان را براي درخت‌كاري و ايجاد كمربند سبز پوشش دهند، افزود: خوزستان بسيار براي بياباني شدن مستعد است، خوزستان يك جلگه است و شاكله جلگه بودن را آب تشكيل مي‌دهد، اگر آب را از جلگه بگيري به بيابان، برهوت و منشا ريزگرد تبديل مي‌شود.

  • سفر وزير كشور به عراق براي مقابله باريزگردها

روز گذشته رئيس سازمان مديريت بحران كشور از سفر رحماني فضلي به عراق خبر داد و گفت: اين سفر براي فعال شدن مباحث ديپلماسي كشورهاي همسايه و كمك‌هاي اين كشورها براي مواجهه با ريزگردها در كشورمان انجام مي‌‌شود و فرصت خوبي است تا مباحث مربوط به ريزگردها نيز در آن، مطرح و بررسي شود. اسماعيل نجار در گفت‌وگو با ايرنا، ابراز اميدواري كرد تا با كمك سازمان‌هاي بين‌المللي و سازمان يو.‌ ان.‌ تي.‌ پي و نيز با تثبيت شن‌هاي روان در منطقه بتوان به وضعيت موجود شهرهاي جنوبي و غربي كشور كمك كرد.

  • درخواست امام جمعه موقت اهواز از دولت براي تأمين بودجه مقابله با ريزگردها

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: مشكل اصلي در پيگيري نكردن بحران ريزگرد در خوزستان بودجه است. به گزارش مهر، آيت‌الله محسن حيدري، امام جمعه موقت اهواز افزود: دولت يازدهم براي جبران مافات، بايد سريعا با تأمين بودجه لازم و استخدام پيمانكارهاي زياد، اين بحران را هرچه زودتر در كنترل بگيرد. وي خاطرنشان كرد: در زمان دولت دهم طرح مالچ‌پاشي تصويب و پيمانكارهايي براي اجراي طرح استخدام شدند كه با جلو رفتن بخشي از كار و مطالبه حقوق توسط پيمانكاران، وزارت نفت اقدام به تأمين بودجه لازم نكرد، لذا كار تعطيل شد. حيدري اضافه كرد: 2راهكار اصلي و فرعي در بحث كنترل ريزگردها، رساندن آب به تالاب‌ها و هورهاست كه اين امر يا با بارندگي بايد انجام شود يا با رساندن آب از رودخانه‌هاي خوزستان به آن مناطق و پاشيدن مواد نفتي و روغني در سطح آن مناطق است كه بايد در اين زمينه همتي جدي صورت پذيرد.



مرجع خبر: خاک شمال‌ آفریقا درآسمان اهواز       تاریخ انتشار 1393/11/27


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا