حال و هوای بهاری، پایان ماجرای بحران آلودگی هوا نخواهد بود، زنگ هشدار بازگشت هوای آلوده به کلانشهر ها به صدا در آمده است

حال و هوای بهاری، پایان ماجرای بحران آلودگی هوا نخواهد بود، زنگ هشدار بازگشت هوای آلوده به کلانشهر ها به صدا در آمده است
پاک شدن نسبی هوای تهران و برخی کلانشهرها که در نتیجه تغییرات جوی و حال و هوای بهاری حاصل شده است، موجب کاهش فشار آلاینده‌ها بر تنفس مردم و همزمان فروکش‌کردن گلایه‌ها از هوای ناپاک شده است. در عین حال تب مقابله با آلودگی هوا که اوایل زمستان سال گذشته بسیار بالا بود، کم شده است.

چنین نوساناتی در مواجهه با پدیده آلودگی هوا باعث شده برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا هم در برخی مقاطع مورد توجه قرار گرفته و به محض رفع نسبی مشکل به‌دست فراموشی سپرده شود. با این حال کارشناسان معتقدند موضوع مقابله با آلودگی هوا تعطیل بردار نیست و نوسان در توجه به این موضوع باعث می‌شود که کل طرح مغفول بماند و آلودگی در مقاطع بعدی با شدت بیشتری بر فراز شهرهای بزرگ پدیدار شود. حال و هوای بهاری، پایان ماجرای بحران آلودگی هوا نخواهد بود و زنگ هشدار بازگشت هوای آلوده به تهران و سایر کلانشهرها با ادامه تردد خودروهای فرسوده و پرمصرف، عرضه کند بنزین پاک و کندی روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از هم‌اکنون به صدا درآمده است. درباره عوامل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به 9عامل اشاره شده است که چندی پیش محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم درباره آن توضیحاتی ارائه داد و راهکار غلبه بر این مشکلات را در درجه اول مدیریت قوی دانست تا پول و بودجه.

خودروهای فرسوده و پرمصرف، سوخت بی‌کیفیت، عدم‌توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری، صنایع آلاینده، مهاجرت گسترده به تهران و کلانشهرها و حاشیه‌نشینی، عدم‌وجود زیرساخت‌های قوی دولت الکترونیک که باعث افزایش ترددهای درون شهری شده اسـت، ساخت و سـازهای غیراستاندارد، عدم‌وجود فرهنگ عمومی در استفاده از حمل‌ونقل عمومی و عدم‌جایگزینی انرژی پاک، عوامل 9گانه و متهمان پرونده آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها هستند که در هوای نسبتا پاک و بهاری این روزهای پایتخت کمتر یادی از آنها می‌شود.

در این میان بحث خودروهای فرسوده و پرمصرف در کنار سوخت بی‌کیفیت از موضوعاتی هستند که زمستان سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به‌خصوص دولت جدید قول داد برای حل این دو مشکل اقداماتی انجام بدهد. با وجود این، بررسی آخرین اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده سواری و موتورسیکلت‌ها، تولید و عرضه خودروهای دارای استاندارد یورو4و میزان تحقق وعده‌های عرضه بنزین پاک یا یور 4چندان قابل‌قبول نیست که شاید ریشه در عدم‌باور عمیق به پیامدهای مخرب آلودگی هوا داشته باشد.



مرجع خبر: همشهری       تاریخ انتشار 1393/02/07


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا