توصیه های محققان خارجی برای مقابله با آلودگی هوای تهران

توصیه های محققان خارجی برای مقابله با آلودگی هوای تهران
متخصصان برجسته آلودگی هوا که یک ماه پیش در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در تهران شرکت کردند، نتایج بازدید‌ها و ارزیابی‌هایشان از سفر به ایران و بررسی اقدامات در حال انجام برای کاهش آلودگی هوای تهران را جمع بندی و در قالب بیانیه مشترکی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، این بیانیه که در 9 محور جمع بندی شده، پیشنهاداتی را برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا ارائه کرده است.

دکتر آنتونی هانسن، استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی، آمریکا، پروفسور مایکل برگین، استاد دانشگاه دوک، آمریکا، پروفسور نینو کوئنزلی، استاد TPH سوئیس و دانشگاه بازل سوئیس، دکتر آندریاس مایر، مشاور اروپایی سوئیس، وولکر هنسل، عضو اتحادیه VERT فیلترهای BAT، که جزو سخنرانان اصلی این همایش بودند وکارگاه هایی را در حاشیه این همایش با موضوع تازه ترین دستاوردهای علمی در زمینه کاهش آلودگی هوا برگزار کردند، این بیانیه را امضا و اعلام کرده‌اند شهر تهران قدم های صحیحی برای حل مشکل آلودگی هوا برداشته است.

به نوشته آنها سیاست هایی که در تهران در این زمینه پیش بینی شده و دنبال می شود همسو و هماهنگ با روند برنامه ریزی های به روز جهانی در حوزه کاهش آلودگی هواست.

آنها همچنین پیشنهاد کرده اند که در ایران هزینه های ناشی از آلودگی هوا مورد ارزیابی دقیق اقتصادی قرار بگیرد و یک دوره آموزش عالی وکارشناسی ارشدِ میان رشته ای در زمینه آلودگی هوا با زمینه علمی ( فیزیک و شیمی)، مهندسی و اصول اولیه سلامت عمومی به وجود بیاید.

متن کامل بیانیه محققان و استادان مدعو در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که در 9 محور ارائه شده به این شرح است:

1- آلودگی هوا در تهران تهدیدی جدی و فوری برای سلامت و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد شهر است.

2- حضور مسئولان محلی و شهردار تهران در این کنفرانس نشان دهنده تعهد روشن مسوولان محلی وکانون های علمی و قانونی نسبت به بهبود استراتژی های عملی برای بهبود کیفیت هوای تهران است.

3- برای شناسایی پدیده آلودگی هوا، قدم های صحیحی برداشته و جهت گیری صحیحی برای حل مشکل اتخاذ شده است. پایش مداوم کیفیت هوا، توسعه ابزارهای مورد نیاز برای شناخت آلایند ها ها ،تولید مدل های پخش و پراکنش، مطالعات منشا یابی ذرات، استفاده از نمونه برداری غیر فعال ، الکتریکی کردن خودروها، استفاده از فیلتر دوده برای موتورهای دیزل، پروژه های حمل و نقل عمومی، طرح مناطق کم انتشار و غیره. این برنامه ها با تجربیات سایر کلان شهرها که مشکل آلودگی هوادر آن ها به شکل موفق برطرف شده است، سازگاری دارد.

4- باید توجه ویژه ای را به شناسایی ویژگی های ذراتی که بیشترین اثر را بر سلامتی افراد دارند، مبذول داشت. ( مانند ذرات ریز و فوق ریز، ترکیبات شیمیایی خاص، ذرات سمی موجود در هوا)

5- مطالعات بیشتری برای کمی سنجی و منشاءیابی آلاینده های هوا مورد نیاز است. این شامل انتشار ذرات اصلی، گازهای موثر در تشکیل ترکیبات ثانویه، سموم هوایی و ترکیباتی که موثر در تشکیل آلاینده ازن موثرند.

6- باید رابطه قوی‌تری میان متخصصان بهداشت انسانی ( مانند اپیومیولوژیست ها، سم شناس ها، پزشکان بالینی و میکروبیولوژیست ها) برقرار کرد تا رابطه بهتری میان کیفیت هوا و اثرات آن بر سلامتی بشر دیده شود. متخصصان بهداشت انسانی باید تشویق شوند تا در تحقیقات مربوط به کیفیت هوا و کنفرانس های آتی شرکت کنند.

7- ما ارزیابی اقتصادی هزینه های گسترده ناشی از آلودگی هوا را تشویق می کنیم، تا ورودی مناسبی برای تحلیل های برآورد هزینه به دست آید و مشخص شود که چطور باید برنامه های مشوق و مناسب از نظر اقتصادی برای هوای پاک و تکنولوژی های آن طرح ریزی شود ( قانون "جریمه آلودگی"؛ مالیات کمتر برای تکنولوژی های پاک.)

8- پیشنهاد می دهیم که یک دوره آموزش عالی وکارشناسی ارشدِ میان رشته ای در زمینه آلودگی هوا با زمینه علمی ( فیزیک و شیمی)، مهندسی و اصول اولیه سلامت عمومی به وجود بیاید.

9- ما توسعه کانال های رسانه ای گسترده را به هدف افزایش آگاهی در مورد کیفیت هوا و سایر مسایل محیطی تشویق می کنیم تا نظر عامه در مورد مسایل محیطی و سلامت عمومی لحاظ شود.

سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا 24 و 25 دی امسال، در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.



مرجع خبر: خبر آنلاین       تاریخ انتشار 1393/12/09


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا