اظهارات مسئولان محیط‌زیست در واکنش به مطالبه مردم برای مهار ریزگردها

اظهارات مسئولان محیط‌زیست در واکنش به مطالبه مردم برای مهار ریزگردها
محیط زیست > آلودگی - گردوغبار در اهواز اکنون فراتر از یک مسئله منطقه‌ای به مسئله ملی تبدیل شده و به‌عنوان یک مطالبه مردمی پیگیری می‌شود با وجود این، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «مسئله هوای اهواز کاری نیست که بشود در یک یا ۲سال به سرانجام رساند.

در دوره خشكسالي هستيم، دوران سختي است. خاك استان خوزستان كاملا رطوبتش را از دست داده و با كوچك‌ترين بادي خاك بالا مي‌آيد. ريزگرد از عربستان و عراق هم اضافه مي‌شود.»

معصومه ابتكار درباره تصميمات جلسه مديريت بحران هواي خوزستان به خبرآنلاين گفت: ما كليات برنامه را روز يكشنبه گذشته در دولت قطعي كرديم، برنامه دستگاه‌هاي مختلف را گرفته بوديم و روي آنها كار كرديم. شايد يك بسته اجرايي با بودجه را فردا(يكشنبه) در دولت تصويب كنيم. در هفته جاري همراه با هيأتي از مديران ارشد دولت به استان مي‌رويم تا آن را عملياتي كنيم. البته در گذشته كارهايي شده نه اينكه اصلا در استان كاري نشده باشد، اما حد و اندازه كار خيلي بزرگ است. حداقل حدود 300تا 400هزار هكتار مديريت سرزميني احتياج دارد.

همزمان با اين اظهارات، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد تدارك بسته اقدامات اجرايي و اعتباري دولت براي مقابله با گردوغبار در خوزستان توضيحاتي ارائه كرد. سعيد متصدي با اعلام اينكه ارائه بسته اقدامات اجرايي و اعتباري دولت براي مقابله با گردوغبار در دولت يازدهم پشتوانه‌اي حداقل 15ماهه دارد، گفت: سال گذشته سازمان حفاظت محيط‌زيست موفق شد شبكه پايش زميني گردوغبار را در سراسر كشور تكميل كند و در حال حاضر فقط 20ايستگاه در سطح استان خوزستان استقرار يافته كه مي‌توانند وضعيت گردوغبار محلي، شهري و روستايي را پايش كنند. تكميل اين شبكه كه جزو وظايف سازمان است اين توانايي را به‌وجود آورده كه غلظت ذرات گردوغبار در ساعت‌هاي مختلف شبانه روز را به مردم و رسانه‌ها اطلاع‌رساني كند.

متصدي با اعلام اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست در زمينه كاهش و كنترل گرد وغبار، وظيفه نظارتي دارد به ستاد ملي گردوغبار اشاره مي‌كند كه ذيل شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست در تاريخ 13آبان92تشكيل شده است. اين ستاد برنامه‌هايي را در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تدوين كرده كه طي آنها براي هريك از دستگاه‌ها، تكاليفي معين شده است. اما آنچه در هفته گذشته رخ داد اين بود كه در جلسه كارگروه با حضور نمايندگان وزارتخانه‌هاي بهداشت و درمان، نيرو، جهادكشاورزي، نفت و سازمان هواشناسي، اعتباراتي براي كنترل و كاهش ريزگردها تعيين و به دولت پيشنهاد شد تا به فوريت در دولت نهايي شود.
معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد استان خوزستان و كانون‌هاي گردوغبار آن، تأكيد ‌كرد كه اين معضل در اولويت‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست بوده و داراي برنامه اختصاصي است.



مرجع خبر: همشهری آنلاین       تاریخ انتشار 1393/11/25


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا