آلودگی هوا مقصر یکی از هشت مرگ در جهان

آلودگی هوا مقصر یکی از هشت مرگ در جهان

آلودگی هوا مقصر یکی از هشت مرگ در جهان

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از هر هشت مرگی که در جهان رخ می دهد یکی به دلیل هوای آلوده است.

هادی معیری نژاد- آلودگی هوا بنا بر شواهد علمی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است و نکته تاسف بارتر آن این است که این آمار در کشورهای در حال توسعه و فقیر بسیار نگران کننده است.آلودگی هوا در ایران دیگر نیاز به اتفاقاتی چون ریزگرد های اهواز برای رسانه ای شدن ندارد بلکه مشکلی است که هر از گاهی از یکی از شهرهای بزرگ ما یر بر می آورد و باعث تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی هموطنان ما می شود.سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را جدی‌ترین خطر برای سلامت انسان می‌د‌اند. با افزایش ذرات معلق در هوا آمار تولد نوزادان کم‌وزن و مرگ در پی بیماری‌های تنفسی، قلب و عروق افزایش پیدا می‌کند.آلودگی هوا به ویژه در کشورهای درحال توسعه آسیایی به معضلی جدی برای سلامت مردم تبدیل شده است. بیماری‌های قلب و عروق، برونشیت، سردرد، حالت تهوع از پیامدهای ناشی از آلودگی هوا شناخته می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی بهار سال ۱۳۹۳ اعلام کرد از هر هشت مورد مرگ در جهان یک مورد به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد.

کارشناسان این سازمان هوای آلوده را بزرگترین منبع خطر برای سلامت انسان ارزیابی می‌کنند. آنها پس از بررسی اطلاعات ثبت شده در سال ۲۰۱۲ میلادی به این نتیجه رسیدند که مرگ ناشی از آلودگی هوا اغلب در کشورهای فقیر به ویژه در جنوب و شرق آسیا ثبت شده است.سه چهارم موارد ثبت شده مرگ در چین و هند به دلیل تنفس هوای آلوده  بوده است. در آمریکا و اروپا آلودگی هوا بیماری‌هایی را در پی داشته است که به مرگ بیمار منتهی شده‌اند.بررسی آمار مرگ در سراسر جهان توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که دست‌کم هفت میلیون مورد مرگ در سال ۲۰۱۲ میلادی از پیامدهای آلودگی هوا بوده است؛ این رقم دوبرابر آماری است که تا کنون تصور می‌شد.از این تعداد حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به دلیل تنفس هوای آلوده از جمله مه- دود یا اسموگ در هوای خارج از خانه و رقمی بیش از این تعداد، یعنی چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دلیل تنفس هوای آلوده در محیط سربسته (از جمله گازگرفتگی) جان باخته‌اند. از آنجا که شماری قربانیان در معرض هر دو نوع آلودگی بودند، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی رقم هفت میلیون مورد را ثبت کرده‌اند.نگاهی دقیق‌تر به این آمار نشان می‌‌دهد ۴۰ درصد موارد مرگ ناشی از استنشاق هوای آلوده خارج از خانه در پی بیمار‌های قلب و عروق بوده است. ۴۰ درصد موارد به دلیل سکته مغزی ، ۱۱ درصد به دلیل بیمار‌ی‌های مزمن ریوی، ۶ درصد به دلیل سرطان ریه و ۳ درصد به دلیل بیماری‌های شدید تنفسی در کودکان بوده است.در بررسی دیگر مرگ ناشی از تنفس هوای آلوده در محیط سربسته، ۲۶ درصد به دلیل بیماری‌های قلب و عروق، ۳۴ درصد به دلیل سکته مغزی، ۲۲ درصد بیماری‌های مزمن ریوی، ۶ درصد سرطان ریه و ۱۲ درصد بیماری‌های شدید تنفسی کودکان بوده است. در ادامه خاطر نشان شده است که اغلب قربانیان استنشاق هوای آلوده در محیط‌های سربسته، کودکان و زنان هستند.به گزارش پاپ‌ساینس، مطالعات فراوان انجام شده نشان داده‌اند که آلودگی هوا باعث کاهش طول عمر انسان مرگ و میر و پراکندپگی جغرافیایی اما در مطالعه‌ای که ادو سال قبل انجام شده، گروهی بین‌المللی از دانشمندان میزان مرگ و میر سالیانه افراد را در اثر آلودگی هوا در سراسر جهان تخمین زده و نتایج آن را در قالب نقشه زیر به تصویر کشیده‌اند (برای دیدن نقشه در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید).
توجه داشته باشید رنگ‌های نقشه میزان مطلق مرگ‌ومیر را نشان نمی‌دهند. در عوض، این اعداد به ما می‌گویند که در یک منطقه خاص، میزان تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا در سال 2000 / 1379 نسبت به سال 1850 / 1229 چقدر افزایش یافته است. رنگ‌های نقشه افزایش سرانه تعداد مرگ و میر را در ناحیه‌ای به وسعت 1000 کیلومترمربع به تصویر می‌کشد. بر اساس نقشه بالا و در مقایسه با 150 سال پیش، در بدترین مناطق هند و شمال چین، مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا به میزان 1000 نفر در هر 1000 کیلومترمربع افزایش یافته است. در کلانشهرهای ایران مانند تهران و اصفهان نیز آمار نشان‌دهنده افزایش 500 تا 1000 نفری قربانیان آلودگی هوا در هر 1000 کیلومتر مربع است.



مرجع خبر: خبر آنلاین       تاریخ انتشار 1393/11/29


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا