آخر هفته با ریزگردها گذشت

آخر هفته با ریزگردها گذشت

به گزارش ایسکانیوز مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، بررسی­ ها نشان می ­دهد میانگین ساعتی غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون از ساعات اولیه صبح جمعه روند افزایشی داشت و در اکثر ساعات بالاتر از حد استاندارد روزانه یعنی ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ نادری گفت: با تداوم رخداد پدیده گرد و غبار ریزگردها در کشور عراق، برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار و به تبع وزش باد شدید از سمت نواحی غربی توده انبوهی از ریزگردها به استان­های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به شهر تهران منتقل شد و کاهش کیفیت هوای پایتخت را به همراه داشت. در روز پنجشنبه وزش باد شدید با سرعت متغیر بین ۷ تا ۱۲ متر بر ثانیه با جهت غالب ­غربی خیزش و انتقال گرد و خاک را به منطقه به دنبال داشت. همزمان با تجمع ذرات معلق در سطح شهر و غبار آلودگی عمق میدان دید در برخی ساعات طی روز پنجشنبه به مقدار ۷ کیلومتر رسید.

نادری افزود: بر اساس نتایج مدل پیش ­بینی پارامترهای هواشناسی، میزان ناپایداری جوی در روز جمعه نسبت به روز پنجشنبه افزایش یافت. همچنین در بعدازظهر جمعه وزش باد شدید موقتی با جهتی متغیر از سمت جنوب شرق تا جنوب غرب انتظار می­ رود که سبب جابجایی ذرات معلق از چشمه­ های گرد و خاک به سطح شهرخواهد شد، بنابراین شرایط نامطلوب کیفیت هوا کمابیش برقرار خواهد بود.

نمودارهای زیر از بررسی میانگین ساعتی غلظت ذرات معلق و پارامتر سرعت باد برای ایستگاه هواشناسی مهرآباد تهیه شده است. همان‌طور که در این نمودارها مشخص است طی روز پنجشنبه غلظت بالایی از ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون همراه با باد غربی به سمت ایستگاه جابه‌جا شد.

اطلاعات غلظت آلایند ه­ها بر اساس داده­ ایستگاه­ های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­ گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.



مرجع خبر: ایسکانیوز       تاریخ انتشار 1395/03/22


آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا