رشد قارچ ها و کپک ها بر اثر رطوبت

رشد قارچ ها و کپک ها بر اثر رطوبت

مقدمه

کپک نوعی قارچ میکروسکوپی است که به طور معمول کپک در بیشتر خانه ها دیده می شود. اگر چه از بین بردن آنها بسیار سخت است، اما برای سلامتی خود و خانواده این کار باید انجام شود. برخی از انواع کپک ها می توانند سمی و تهدیدی برای سلامتی باشند.

مکان های مناسب رشد قارچ

مهمترین عامل رشد قارچ ها وجود رطوبت در محیط است. گفته می شود هرجا که رطوبت و مواد آلی وجود داشته باشد قارچها هم وجود دارند اهمیت رطوبت به حدی است که قارچ ها بدون مواد غذائی می توانند زندگی کنند ولی بدون رطوبت نمی توانند زنده بمانند از این رو امکان رشد قارچ ها در زیر زمین و حمام بسیار است.

اگر چه انتظار یافتن کپک در زیر یخچال، فر و ماشین لباسشویی را ندارید، اما جای تعجبی ندارد که آن را در این مکان ها هم ببینید، زیرا کپک در هر جایی که رطوبت بالاست و تهویه ندارد، رشد می کند.  در مناطقی با رطوبت بالا مانند شمال کشور زمینه رشد قارچ ها فراهم هست.

مضرات قارچ ها و کپک ها

اسپور (هاگ) و همچنین قطعات خرد شده بخش های رویشی قارچ ها و کپک های ذره بینی از اجزای اصلی هوای تنفسی انسان به شمار می آیند. این عوامل حساسیت زا به عنوان یکی از شایعترین عوامل ایجاد بیماری های آلرژیک در جهان محسوب می شوند. تاکنون گونه های بسیار زیادی از قارچ ها و کپک ها در دنیا شناسایی شده اند که برخی از آنها برای انسان بیماری زا بوده و می توانند باعث بروز و یا تشدید بیماری های آلرژیک مانند آسم و رینیت آلرژیک شوند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در برخی موارد، یکی از علت های سینوزیت، عفونت های قارچی است. در واقع پس از درمان طولانی سینوزیت، اگر بیمار بهبود پیدا نکند، متخصص گوش و حلق و بینی به عفونت قارچی مشکوک می شود.

مقابله با رشد و گسترش عوامل حساسیت زای قارچ ها و کپک ها

  • - حذف و کنترل منابعی که باعث ایجاد رطوبت در محیط می شوند.
  • - استفاده از وسایل یا مواد رطوبت گیر در مکان هایی که بوی رطوبت یا نم به مشام می رسد. باید میزان رطوبت در محیط پایین تر از ۵۰ درصد نگهداری شود.
  • - استفاده از تجهیزات تهویه هوا و استفاده از فیلتر های مخصوص (یعنی فیلترهای هپا Hepa). این گونه فیلترها می توانند اسپور قارچ ها و کپک ها را از هوای تنفسی حذف کنند.
  • - فیلترهای دستگاه های تهویه هوا را به طور مرتب و منظم تمیز نموده و یا تعویض نمایید. مجاری هوا را بازدید نموده و تمیز نگاه دارید.
  • - از تهویه مناسب هوا در سرویس بهداشتی و حمام اطمینان حاصل نمایید. باید در این مکان ها که رطوبت نسبتا بالایی دارند از تجهیزات تهویه هوای مناسب و متناسب با مساحت آن استفاده شود. اگر اینگونه مکان ها فاقد دستگاه تهویه هوا می باشند حداقل با بازنگاه داشتن پنجره به فضای بیرون، از رطوبت این محیط ها بکاهید.
  • - هیچ گاه از فرش و یا موکت در مکان هایی که ممکن است رطوبت بالا داشته باشند مانند زیرزمین ها و یا حمام و سرویس بهداشتی استفاده نکنید.
  • - رایج ترین مکان ها برای رشد کپک یا قارچ کانال های کولر، درزهای دیوار و سقف، زیرکفپوش ها، زیر کاغذ دیواری و بخصوص محل های نشت آب و رطوبت است. بنابراین برای جلوگیری از رشد و تکثیر قارچ ها و کپک ها باید این مکانها به طور مرتب بازدید شده و تمیز شوند.

 



آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا