دستگاه تصفیه هوا, آسم و آلرژی

دستگاه تصفیه هوا وآسم و آلرژی:
گرچه در بعضی فصول مثل بهار و پاییز، به علت افزایش گرده گیاهان ،شدت آلرژیها و آب ریزش بینی افزایش می یابد ولی عامل اصلی اکثر آلرژیها،کیفیت پایین هوای داخل ساختمان است.بنا بر این بهتر است به جای از بین بردن علائم آلرژی، به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان  بیشتر توجه کنیم.
تمیز کردن و پاکیزه نگه داشتن محیط خانه نه تنها در فصولی که میزان آلرژی زاهای موجود در هوا زیاد است،بلکه در تمام طول سال لازم است  و به کاهش آلرژی کمک میکند.
قارچها،گرد و غبار،پرز، موی حیوانات و آلاینده های شیمیایی مثل فرمالدهید از عوامل عمده آلرژی هستند و باعث بروز مشکلات  تنفسی، خارش و سوزش  چشم وبینی  و در نهایت حملات آسم در افرادی که حساسیت بیشتری دارند می شوند.
سلولهای مرده پوست انسان و حیوان از عوامل ایجاد آلرژی است و متاسفانه در محیط خانه به وفور دیده می شود.
ذرات ریز آلرژی زا در لابه لای فرش، موکت،پرده و امثال آن انباشته می شود و برای مقابله  باید مرتبا با جاروبرقی آنها را تمیز کرد.
حال آنکه  استفاده از جارو برقی به پخش شدن دوباره آنها در هوای منتهی میشود وبه این ترتیب امکان انتقال ذرات از طریق هوا افزایش می یابد. پس نیاز به استفاده از دستگاه های تصفیه هوا  که توانایی جذب و از بین بردن این ذرات موجود در هوا را داشته باشند شدیدا احساس می شود.
اخیرا رادون که یک ماده رادیو اکتیو خطرناک است به عنوان یکی از آلاینده های موجود در منازل  شناخته شده است. این ماده به طور طبیعی در خاک و به خصوص در سنگ رست و سنگ خارا موجود است.
گرچه در بسیاری از کشورها از رادون تراپی به عنوان یک روش درمانی استفاده می شود، ولی متخصصان معتقدند که افراد باید حد الامکان  از قرار گرفتن درمعرض اشعه رادیو اکتیو خودداری کنند.
اشعه رادون، گازی بی رنگ و بی بو و یکی از عوامل سرطان ریه است. امروزه دستگاه هایی برای شناسایی نوع و میزان آلاینده های هوای داخل  ساختمان وجود دارد البته غیر از رادون گازهای دیگری هم در خانه وجود دارند که باعث آلودگی و کاهش کیفیت هوا می شوند که به راحتی قابل تشخیص و شناسایی نیستند البته آنچه بیش از شناسایی آلودگی ها اهمیت دارد، پیدا کردن راه حلی برای از بین بردن و یا کاهش آنهاست.

طبق آخریی تحقیقاتی که انجام شده است اسپری ها، شوینده ها، خشبوکننده های هوا، شیشه شوی ها، پاک کننده های لوازم خانگی و اداری و ... احتمال ابتلا به بیماری آسم را تا 50% افزایش می دهند.
استفاده از چنین مواردی نه تنها در مبتلایان به آسم   اثرات  سوء دارد بلکه  در کسانی که قبلا دچار این بیماری نبوده اند هم ممکن است  باعث بروز علائم آسم شود.آزمایشهایی روی گروهی از افراد که در سلامت کامل بودند انجام شد، به این ترتیب که آنها را در معرض این مواد شیمیایی قرار دادند.در پایان، همان افراد سالم علائم و نشانه های آسم ذا با شدتهای مختلف نشان می دادند.
ذرات موجود در اسپری ها مانند دود و سایر آلاینده ها از طریق هوا قابل انتقال بوده و ورود آنها به دستگاه تنفسی انسان بسیار خطرناک است. ذراتی که از طریق هوا وارد دستگاه تنفسی انسان می شوند، حتی اگر تمیز هم باشند احتمال ایجاد مشکلات تنفسی، آلرژی و واکنشهای غیره منتظره سیستم ایمنی بدن را در پی دارند. بنا براین گرچه این اسپری ها برای تمیز کردن آلودگی ها به کار می روند،خود می توانند علت بروز بیمارهای تنفسی در افراد باشند.
بر اساس مطالعات انجام  شده،استفاده یکبار در هفته از اسپری های خانگی  ،شوینده ها،خشبو کننده ها و ... خطر ابتلا به آسم را افزایش میدهد. از این رو پزشکان در مورد استفاده از این مواد به مصرف کنندگان هشدار داده اند.
همچنین، محلی که تازه رنگ شده یا با شوینده های شیمیایی شستشو داده شده است را باید ترک کرد. تعداد زیادی از افراد،وقتی که به مدت طولانی در معرض این مواد شیمیایی یا بوی آنها قرار میگیرند، دچار غش و ضعف، سردرد،میگرن و حساسیت می شوند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی طبیعت و محیط زیست، دمای بالا و طولانی شدن فصل گرما از طرفی باعث تولید گرده در بعضی از گیاهان مثل ابرو سیاو... میشود و از طرف دیگر آلاینده های ناشی از دود کارخانه ها،ساختمانها و وسائل نقلیه در اثر تابش خورشید،ازن تولید می کنند که یک گاز سمی و خطرناک است.
بنابراین افزایش دما باعث افزایش میزان آلرژیها در محیط  میشود. که برای افراد سالم احتمال بروز بیماری و برای مبتلایان به بیماریهای تنفسی، آسم و بیماریهای قلب و ریه مشکلات فراوان به وجود می آورد.

از آنچه گفته شد لزوم ایجاد هوای پاک و سالم برای افراد شدیدا احساس می شود. گر چه فعالان محیط زیست تلاش فراوانی برای بهبود کیفیت هوای کره زمین می کنند،دست یافتن به چنین شرایط ایده آلی زمانو هزینه فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
در حال حاضر،در معیار کوچکتر،با صرف هزینه کم  و در کوتاه مدت می توان در جهت بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، منازل مسکونی،دفاتر کار و .. گام برداشت.
در آمریکا سالانه 250 میلیون دلار صرف خرید دستگاه های تصفیه هوا می شود. مبتلایان به آسم و آلرژیهای تنفسی اکثریت خریداران را تشکیل می دهند.زیرا آسانترین روش برای بهبود هوای داخل ساختمان است.
در بسیاری مواقع، هوای داخل منازل خیلی بدتر از هوای بیرون است چرا که استفاده دائمی از سیستمهای گرمایی و سرمایی باعث گردش هوای آلوده و ذراتی که در اثاثیه منزل و در طول سالیان جمع شده اند، میشود. در صورتیکه رطوبت هم وارد این چرخه  شود،احتمال رشد قارچ و پراکنده شدن تخم آن در هوا افزایش می یابدو باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای همه افراد خانواده می شود. شرایط با وجود دود سیگار و حیوانات خانگی بدتر هم می شود، زیرا دود سیگار و موی حیوانات  از عوامل آلرژیهای تنفسی هستند.

گرچه  بسیاری از افراد که از سلامتی کامل برخوردارند، تحت تاثیر این آلرژیها قرار نمیگیرند ولی باید توجه داشت که افرادی هستند که مستعد ابتلا به بیماریهای تنفسی اند و در صورتیکه در معرض این آلرژیزاها به مدت طولانی قرار بگیرند،در آینده دچار مشکل خواهند شد.
دستگاه های تصفیه هوا برای استفاده در منازل مناسبند و با دارا بودن فیلترهای هپا،کربن ،TiO2 ،لامپ UV و... توانایی از بین بردن انواع متنوعی از این آلرژیزاها را دارند.
این دستگاه ها با توجه به مشخصات فنی، توانایی تصفیه هوای مکانهایی با متراژهای متفاوت را دارند.
استفاده دائم از دستگاه های تصفیه هوا به دلیل وجود فیلترهای مناسب، به از بین رفتن گرد و غبار ، گرده گیاهان و ... که در فرش و موکت و هوا انباشته شده اند منجر می شود.

از آنجایی که دستگاه تصفیه هوا در کاهش آلاینده های موجود در هوای تنفسی نقش بسزایی دارد، برای مبتلایان  به آسم ، آلرژی های تنفسی و ... توصیه می شود.

از آنجایی که دستگاه  تصفیه هوا در کاهش آلاینده های موجود در هوای تنفسی نقش بسزایی دارد،برای مبتلایان به آسم،آلرژی های تنفسی توصیه می شود.
البته دستگاه های تصفیه هوا الزاما یک روش درمانی برای مبتلایان نیستند بلکه راه حلی برای پیشگیری و کم کردن علائم بیماری  اند بنا براین استفاده از دستگاه های تصفیه هوا نه تنها به مبتلایان به مشکلات تنفسی بلکه به تمام افراد پیشنهاد می شود.

 



آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا