اثر دی اکسید کربن بر روی سلامت بدن و هوشیاری ذهن

اثر دی اکسید کربن بر روی سلامت بدن و هوشیاری ذهن

دي اكسيد كربن يكي از گاز هاي مهم در چرخه حيات موجودات زنده مي باشد، این گاز بر اثر تلاشی مواد آلی و تخمیر قندها در نان و سایر مواد غذایی آزاد می‌شود. احتراق چوب، کربوهیدرات‌ها و سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ،‌ نفت و گاز طبیعی هم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند .

آنچه باید دانست این است که انتشار بيش از حد اين گاز در محيط زيست كه ناشي ا ز فعاليت هاي بشري است اثرات سوئي را بر محيط زيست گذاشته است . تحقيقات نشان داده است كه قرار گرفتن طولاني مدت در معرض مقادير متوسط و مشخصي از گاز دي اكسيدكربن مي تواند اثرات سوئي بر سلامتي د اشته باشد.

با توجه به اينكه دي اكسيد كربن گازي تقريبا بي بو و بي رنگ است تشخيص آن در محيط در مقادير كمتر از 40% مشكل بوده و همچنين تشخيص مسموميت با آن نيز دشوار است، زيرا علائم مسموميت با دي اكسيد كربن مشابه مسمويت با تعداد زيادي از آلاينده ها است و داراي اثر اختصاصي نيست.

تحقيقات و ار زيابي ريسك بهداشتي ناشي از تماس با دي اكسيدكربن نشان مي دهد كه در زمان كوتاه حداكثر دوز قابل تحمل  3%  و در زمان طولاني 1% است و بالاتر از اين مقادير بر روي سلامتي در افراد عادي اثر خواهد داشت.

اثرات حاصل از دي اكسيدكربن در غلظت هاي مختلف درزیر آمده است:

  • قرارگيري در مدت طولاني در مقدار 1% باعث ايجاد خواب آلودگي مي گردد.
  • در غلظت 2% اثراتي مانند مواد مخدر بر بدن داشته و باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون مي گردد و باعث مي شود كه ميزان شنوايي كاهش يابد.
  • در 5% باعث تحريك مركز تنفس، سرگيجه، گيجي و سختي تنفس همراه با سردرد ميگردد، حالت هاي اضطراب و آشفتگي هم مي تواند در اين غلظت ها ايجاد شود. 
  • در غلظت هاي حدود 8% باعث سردرد، تعر ق، تاري ديد، رعشه و كاهش هوشياري بعد از5 تا 10 دقيقه درمعرض قرار گيري، مي گردد.

تحقیقی جدید نشان می دهد افزایش دی اکسید کربن در اتمسفر سبب کاهش قدرت مغزی افراد می شود. این امر روی حافظه و قابلیت های تمرکز افراد تاثیرگذار است.

محققان دانشگاه کالج لندن(UCL)  در پژوهش های خود متوجه شده اند هرچه میزان گازهای گلخانه در اتمسفر بیشتر باشد، تاثیرگذاری آن بر حافظه، قابلیت های تمرکز و تصمیم گیری انسان بیشتر خواهد بود.  افزایش دی اکسید کربن در اداراتی که تهویه مناسب ندارند سبب می شود کارمندان کند عمل کنند و نتوانند فعالیت هایشان را به طور صحیح انجام دهند.  این درحالی است که  اختلالات فکری در نتیجه تغییرات آب وهوایی در دهه های آتی به مشکلی شایع تبدیل خواهد شد. محققان UCL ادعا می کنند طبق شواهد با افزایش سطح دی اکسید کربن، عملکرد شناختی انسان کاهش می یابد.

 

تنفس زندگی است، سالم زندگی کنید.
گروه صنعتی تهویه سام نماینده انحصاری دستگاه های تصفیه هوای ساملن

 



آخرین مقالات ساملن در رابطه با آلودگی هوا